4 tips om gezonder te eten

gezonder-eten


Inhoud:

  • Introductie
  • Gezonder eten tip 1: Bereid je zelf voor
  • Gezonder eten tip 2: Het gaat niet alleen om wat je eet, maar ook hoe je eet
  • Gezonder eten tip 3: Eet meer gekleurd fruit en groente
  • Gezonder eten tip 4: Eet meer gezonde koolhydraten en hele graansoorten

Introductie

Voor veel mensen is het volgen van een gezondere levensstijl of dieet een grote stap. Je kan natuurlijk gelijk beginnen aan een streng dieet, maar dat lukt niet iedereen. In dit artikel hebben we een aantal tips samengesteld waarmee je met kleine veranderingen in je eetpatroon toch iets ‘gezonder’ wordt.

Gezonder eten tip 1: Bereid je zelf voor 

Bereid je zelf voor om een verandering te gaan maken in je eetpatroon met kleine stapjes. Begin bijvoorbeeld eerst met frisdrank uit je dieet te mijden en ga zo langzaam verder. Als je het rustig aan afbouwt houd je het langer vol en ben je zo met een gezond dieet bezig!

  • Versimpelen. Probeer in plaats van constant je calorieën te tellen wat meer te denken in portiegrootte, kleur, variatie en de versheid van het eten dat je tot je neemt. Als je op deze manier het gezonder eten benaderd maak je al snel gezondere keuzes. 
  • Begin langzaam en verander je eetpatroon over de loopt van de tijd. Om van de ene dag op de andere dag je dieet te veranderen is niet erg realistisch en slim. Als je je eetpatroon zo drastisch veranderd zul je het erg zwaar hebben en al snel gaan ‘cheaten’, iets aan snoepen of opgeven. Maak kleine stapjes, eet bijvoorbeeld een salade als lunch en bak je avond eten in olijfolie in plaats van boter. Hoe vaker je van deze kleine stapjes maakt hoe sneller je bij je gezonde levenstijl komt.
  • Elke stap die je maakt om je eetpatroon te verbeteren maakt uit. Je hoeft niet perfect te zijn en je hoef niet alles wat je lekker vind uit de kast te gooien om een gezonder eetpatroon te hebben. Het lange termijn doel met gezonder eten en leven is om je gezond te voelen, meer energie te hebben en de kans op ziektes te verlagen. Laat je niet uit het veld slaan als het een keer misgaat, want er is nog genoeg tijd om je eetpatroon te perfectioneren.
  • Drink meer water. Deze kleine verandering in je eetpatroon helpt je om afvalstoffen in je lichaam af te voeren. Veel mensen drinken te weinig water waardoor ze vaak hoofdpijn hebben en zich moe en energieloos voelen. Ook wordt het gevoel van dorst vaak verward met het gevoel van honger, veel water drinken zorgt er dus ook voor dat je minder honger hebt.
  • Begin met bewegen. Probeer wat meer te bewegen op een dag. Dit betekend niet dat je fanatiek hoeft te gaan hardlopen. Kleine veranderingen, zoals de fiets naar het werk nemen of een halfuurtje wandelen per dag dragen al bij aan een gezondere levensstijl.

Gezonder eten tip 2: Het gaat niet alleen om wat je eet

Mensen hebben vaak een alles of niets mentaliteit als het om gezonde voeding en gezond leven gaat. Bij gezond eten gaat het om meer dan alleen het eten op je bord. Het gaat er ook om hoe je eten ziet en waar je het meer associeert.  Vele van ons hebben gewoontes zoals even iets in de auto snoepen tijdens het ophalen van de kinderen of omdat we ons bijvoorbeeld vervelen. Hieronder een aantal richtlijnen om jezelf goede eetgewoontes aan te leren.

  • Eet met andere als je de mogelijkheid hebt.  Met andere mensen eten heeft een hoop sociale en emotionele voordelen en geeft je de mogelijkheid om je gezonde eetgewoonten te laten zien aan anderen. Als je voor de televisie eet ben je niet echt met het eten bezig en eet je al gauw te veel.
  • Kauw goed op je eten en waardeer je eetmomenten. Kauw rustig op je eten en slok het niet weg, geniet van elk hapje. We hebben de neiging om ons eten snel op te eten en door te gaan met onze activiteiten. Hierdoor vergeten we hoe lekker het eten soms is, probeer je dus bewuster te worden van wat je eet en te genieten van je eten.
  • Luister naar je lichaam. Vraag jezelf op het moment dat je eten wil pakken af of je wel echt honger hebt. Probeer tijdens het eten eens een aantal minuten te stoppen met eten en te kijken of het honger gevoel dan minder is. Het duurt vaak even voordat de signalen van verzadiging naar je hersenen worden gestuurd.
  • Ontbijt en eet kleinere maaltijden overdag. Een goed ontbijt geeft een boost aan je metabolisme ( stofwisseling) . Hetzelfde geldt voor kleinere maaltijden overdag, dit zorgt ervoor dat je constant energie hebt en je lichaam continue bezig is met het verbranden van het eten.
  • Probeer s’avonds niet te eten.  Studies hebben aangetoond dat deze simpele aanpassing in je eetpatroon veel voordelen heeft. Vaak zijn snacks in de avond ook hoog in vetten en koolhydraten en dus niet al te gezond.

Gezonder eten tip 3: Eet veel gekleurd fruit en groente

Fruit en groenten zijn de fundering van een gezond dieet. Ze zijn vaak laag in calorieën en zitten boordevol voedingstoffen, dat betekend veel vitamines, mineralen antioxidanten en vezels. Probeer elke dag verschillende soorten kleuren groenten en fruit te eten. Gekleurde fruitsoorten en groente bevatten een hogere concentratie aan voedingstoffen. De verschillende kleuren staan voor verschillende voedingstoffen, probeer dus gevarieerd te eten. Dit zijn een aantal goede keuzes als het op groente en fruit aankomt:

  • Groentes. Probeer eens wat anders dan de traditionele salades. Boerenkool, broccoli en Chinese kool zijn een aantal opties die allemaal boordevol calcium, magnesium, ijzer, zink en vitamines A,C,E en K zitten.   
  • Zoete groente. Natuurlijk zoete groentes zoals bijvoorbeeld mais, wortels, en zoete aardappel voegen gezonde ‘zoetigheid’ toe aan je dieet en zorgen voor minder snoepmomenten.
  • Fruit. Fruit is een lekkere manier om aan je vezels, vitamine en antioxidanten te komen. In bepaalde fruitsoorten zitten wel erg veel suikers dus eet eet het met mate.

Gezonder eten tip 4: Eet gezondere koolhydraten en volle graansoorten

Kies gezonde koolhydraten en vezels voor een langer energiek gevoel. Studies hebben aangetoond dat mensen die volle granen eten vaak een gezonder hart hebben, dit komt door de fytochemicaliën die de volle granen bevatten.

Gezonde koolhydraten. Bronnen van gezonde koolhydraten zijn de volle granen, bonen, fruit en groentes. Gezonde koolhydraten worden langzaam verteerd waardoor je je langer ‘vol’ voelt en zorgen ervoor dat je bloedsuiker en insuline niveaus stabiel blijven. Veel mensen kiezen er vaak ook voor om over te stappen op een koolhydraatarm dieet. Binnen dit dieet eet  je dan vaak gezonde koolhydraatarme recepten.

Ongezonde koolhydraten. Ongezonde koolhydraten vind je onder andere in witte bloem, geraffineerde suiker, koekjes en snoep. Ongezonde koolhydraten verteer je snel en zorgen ervoor dat er pieken komen in je bloedsuiker niveaus en energie. Hierdoor voelen mensen die veel suiker eten zich vaak erg moe en futloos. 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Volg ons op facebook!