Waarom we vetten niet moeten vermijden

Microsoft PowerPoint - Presentation1

Waarom we vetten niet moeten vermijden

Onder veel mensen bestaat nogal wat verwarring over vetten. Vet is, naast eiwitten en koolhydraten, één van de macronutriënten die ons lichaam opneemt uit voeding. Vaak wordt vet als de vijand gezien en de reden waarom mensen overgewicht hebben. Wanneer men wilt afvallen wordt ook direct zoveel mogelijk vet geschrapt. Maar wist je dat vet eigenlijk belangrijke functies in ons lichaam heeft? Het vermijden van alle vetten is dus niet wenselijk!

De functie van vet in ons lichaam

Vetzuren hebben een aantal functies in ons lichaam. Zo wordt vet gebruikt als energiebron en levert het zo’n 9 kcal per gram. Ons lichaam haalt makkelijker energie uit koolhydraten, dus daar wordt de voorkeur aangegeven. Echter, wanneer de voorraad koolhydraten op is zal over worden gegaan op het verbranden van vet. Daarnaast is vet belangrijk voor het transport van verschillende in vet oplosbare vitaminen. Ons lichaam gebruikt vet ook als beschermmiddel van onze organen en het zenuwstelsel.

Maar vetten worden ook ingezet bij de vorming van bepaalde hormonen, het reguleren van de stofwisseling, het reguleren van de bloeddruk en hartfrequentie en draagt bij aan een sterk immuunsysteem.

Zoals je leest heeft vet een aantal belangrijke functies in ons lichaam en wanneer de inname van vet te laag is kan dit onze lichaamsprocessen ernstig ontregelen.

Essentiele vetzuren

We kunnen verschillende soorten vetten onderscheiden. Je hebt vast wel eens gehoord van verzadigde vetten, enkelvoudig onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten. Maar welke van deze vetzuren is nu écht belangrijk voor ons?

Verzadigde vetten:
Verzadigd vet is een vetzuur zonder dubbele binding dat vooral voorkomt in dierlijke producten. Ook fastfood, magnetronmaaltijden en andere bewerkte voedingsmiddelen bevatten veel verzadigd vet. Dit is niet essentieel voor ons lichaam, dus de inname hiervan kun je het best beperkt houden. Toch is verzadigd vet niet zo slecht als veel mensen denken. Vooral MCT-vet (zoals gevonden in kokosolie) kent veel gezondheidsbevorderende effecten.

Enkelvoudig onverzadigde vetten:
Deze vetzuren hebben 1 dubbele binding in de koolstofatomen. Ook enkelvoudige vetten zijn niet onmisbaar voor ons lichaam, omdat deze voor een gedeelte zelf kunnen worden gevormd. De belangrijkste functie van enkelvoudig onverzadigd vet is het ondersteunen bij de vorming van verschillende hormonen. Enkelvoudig onverzadigde vetzuren vinden we in producten als olijfolie, noten en avocado.

Meervoudig onverzadigde vetten:
Meervoudig onverzadigde vetten hebben meerdere dubbele bindingen en zijn WEL essentieel voor ons lichaam. Wij kunnen deze niet zelf aanmaken. Belangrijke meervoudig onverzadigde vetzuren zijn Omega 3 en Omega 6.

  • Omega 3 vetzuur vinden we voornamelijk in koudwater vis en draagt bij aan de regulering van onze stofwisseling, bloeddruk en hartfrequentie. Ook zorgt het voor een sterk immuunsysteem.
  • Omega 6 vetzuur (linolzuur) vinden we in bijvoorbeeld distel-, koolzaad- en sojaolie. Het draagt bij aan een gezonde huid en voorkomt irritaties.

Meervoudig onverzadigde vetzuren zijn essentieel en moeten we uit onze voeding halen. Het is dus belangrijk om een gevarieerd eetpatroon te hanteren waarbij ook vetten goed vertegenwoordig zijn. Uiteraard is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat we de juiste vetsoorten binnen krijgen. Kies dus voor onbewerkte producten, noten, vis, avocado en bepaalde soorten olie (kokosolie / olijfolie).

Vind je het lastig om een goed voedingspatroon samen te stellen of aan te houden? Het kan verstandig zijn om de hulp in te schakelen van een voedingsadviseur. De drempel wordt steeds kleiner door Online Personal Training. Je hoeft immers niet je huis uit en kunt op elk gewenst moment contact opnemen!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Volg ons op facebook!