Wat is het beste eiwit?

Wat is het beste eiwit?

Eiwitten zijn essentieel voor de eiwitsynthese. Het lichaam kan niet zonder eiwitten. De beste eiwitbronnen leveren alle benodigde aminozuren. Er zijn verschillende manieren waarop eiwitten worden opgenomen, verteerd en gegeten. De smaak, kosten en bijkomende voedingsstoffen verschilt ook enorm. Het eiwit van melk bevat snelle en langzame eiwitten. Dit is whey eiwit en caseïne eiwit. Whey is de beste eiwitbron. Het heeft goede eigenschappen zoals het verbeteren van het immuunsysteem en het bevorderen van spiermassa. Hiernaast is er soja eiwit. Dit is een eiwit afkomstig van planten. Het eiwit van een ei heeft een hoge biologische waarde. Het bevat alle essentiële aminozuren maar daarnaast nog meer dan tien andere nutriënten.

Eiwitpoeder komt in verschillende vormen voor. De meest gebruikte eiwitpoeders zijn whey, caseïne en soja eiwit. Van deze eiwitpoeders is whey eiwit het meest verkocht. Het is een complete eiwitbron dat makkelijk te bereiden en te verteren is. Caseïne eiwit is net als whey eiwit afkomstig van zuivel. Het is een eiwit dat langzaam verteerd wordt in het lichaam. Vegetariërs kunnen kiezen voor soja eiwit. De smaak van soja eiwit is echter minder lekker en het lost niet makkelijk op in water.

BCAA’s

BCAA’s is de afkorting voor Branched Chain Amino Acids. Dit zijn drie aminozuren die in eiwitten zitten; leucine, isoleucine en valine. Voor het opbouwen van spiermassa zijn dit de belangrijkste aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van het lichaam en dragen bij aan de groei en het herstel van cellen. De aminozuren zijn verkrijgbaar als supplement voor het opbouwen van spiermassa en een sneller herstel. BCAA’s zijn essentieel omdat het niet door het lichaam aangemaakt kunnen worden. Het is daardoor nodig om deze aminozuren uit voeding binnen te krijgen. De BCAA’s zijn niet alleen verkrijgbaar als apart supplement maar ze zitten ook in de meeste normale whey eiwit poeders.

Het voordeel van BCAA’s is dat ze bijdragen tot een betere spiergroei, beter herstel, minder spierpijn en minder vermoeidheid in de spieren. Ze zorgen er ook voor dat er minder spierafbraak is. BCAA’s zijn te vinden in veel pre-, intra- en post-workout producten maar ze zijn ook apart verkrijgbaar in pilvorm of als poeder. De poeder kan gemengd worden met water. De supplementen met alleen BCAA’s worden het snelst door het lichaam opgenomen. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Volg ons op facebook!